Δομικά σχήματα αφήγησης
–Αρχή–Μέση–Τέλος (Αριστοτελική δομή)
Παρουσίαση Α ΄έτος
Οδυσσειακό ταξίδι / Hero’s Journey (π.χ. Joseph Campbell)
–Κυκλική αφήγηση (το τέλος συνδέεται με την αρχή)
create loop//
–Παράλληλες αφηγήσεις (δύο ή περισσότερες ιστορίες που εξελίσσονται ταυτόχρονα)
parallel action //
- Αφήγηση χωρίς κορύφωση ή λύση (πειραματική/αντι-αφήγηση)
2. Τυπολογίες χαρακτήρων και συγκρούσεων
- Διπολικά σχήματα: καλό/κακό, εγώ/άλλος, φυσικό/τεχνητό
- Εσωτερικές και εξωτερικές συγκρούσεις
3. Χρονική άρθρωση
- Γραμμική αφήγηση (χρονικά διαδοχική)
- Αναδρομική/Flashback αφήγηση
- Μη-γραμμική αφήγηση (π.χ. δομή puzzle, cut-up, τυχαία πρόσβαση)
4. Τεχνολογικά και Μέσα-ειδικά πρότυπα
- Hypertext narration (διακλαδώσεις, επιλογές, interactivity)
- Database narratives (Lev Manovich: έργο ως βάση δεδομένων)
- Game-based storytelling (narrative architecture in games)
5. Αφηγηματικά πρότυπα στο ψηφιακό πεδίο
- Ενσωμάτωση αισθητηριακών δεδομένων (ήχος, εικόνα, αφή)
- Πολυμεσική πολυτροπικότητα (multimodality)
- Δίκτυα νοήματος αντί για ιεραρχικές ακολουθίες
Συνοψίζοντας:
Τα αφηγηματικά πρότυπα είναι μορφές, δομές και μεθοδολογίες που επηρεάζουν το πώς λέγεται μια ιστορία, ποιος τη λέει, με ποια σειρά και μέσω ποιων μέσων. Στην τέχνη και την εκπαίδευση, η ανάλυση ή η υιοθέτηση διαφορετικών αφηγηματικών προτύπων βοηθά στον πειραματισμό, τη συνειδητή σύνθεση και την ανάπτυξη προσωπικής φωνής του/της δημιουργού.